Öppettider måndag-fredag 9-18, lördag 10-14

När det måste bli bra!
Vår butik passerade 60 år 2024 och jag likaså så jag har verkligen yrket med modersmjölken och när man gillar sitt jobb så finns ingen ångest för nästa arbetsdag men tid för reflektion och eftertanke kommer med jämna mellanrum. Hur ser vår omgivning ut, hänger vi med? -Hur klarar ni er mot alla kedjor och all TV reklam med låga priser hör vi ofta från kunder. Reklamens ständiga brus går inte att undvika, vi matas dagligen med reklamsnuttar för våra produkter i alla former av digitala medier. Vi uppmanas att köpa glasögon och bilrutor, det verkar vara något alla köper nuförtiden och dyker upp ungefär lika ofta som ICA-reklam i våra TV-apparater. Alla äter mat men okey idag har väldigt många glasögon och de flesta har nog en bilruta. Ibland lyssnar jag och låter mina sinnen reflektera över vad jag ser som konsumerande människa och inte som verksam optiker. Finns det bitar som vi missar och fattas det något hos oss som reklamen förmedlar? Nästan all glasögonreklam handlar om pris och det är inte så konstigt eftersom det är konkret och enkel kommunikation, som TV-tittare går det bara att förstå summan men inte vad det egentligen innebär. För de allra flesta är glasögon viktigt och många lägger gärna några extra slantar på våra produkter om det ger något mervärde, priset är inte oviktigt men inte heller avgörande. Optikens arbete är idag en del av vården och grunden för bra glasögon är resultat av synundersökningen. Bågens passform är viktig för maximal funktion av glasen och även glasens anpassning till bågen har stor betydelse. Glasögon är en skäddasydd produkt som ska fungera och dina val kan nästan bara baseras på den information du får från oss. Fungerar hela kedjan blir resultatet bra och här krävs både yrkeskunskap och yrkesvana. Ibland är man ganska utlämnad som konsument. När jag går till min tandläkare är jag i trygga händer. En konversation är omöjlig när han gräver och sliter i munnen och pratar fackspråk med sina medarbetare. Jag förstår inte men det behövs inte för jag litar på kompetensen och det har alltid blivit bra. -Kör med tandtråd och stickor så flyger tandtrollen ut ur munnen säger han. Vad han gör vet jag inte men det har alltid blivit bra och jag litar på honom. Förtroende ger mig trygghet och det skapas av en annan människa. Optiker-kedjorna gör vad de kan för att sälja in glasögonabonnemang för att skapa trygghet med en månadskostnad att förhålla sig till, är man kostnadsmedveten och börja räkna på slutsumman blir det bra mycket dyrare än direkt eller delbetalning. En annan trend i vår bransch är synundersökning på distans, tekniken innebär att optikern styr undersökningen hemifrån och får assistans från övrig personal som är fysiskt närvarande i optikerbutiken. Utövarna tycker det går utmärkt, man menar att ny teknik ger nya möjligheter och att gamla arbetsmetoder kan ändras. I en orolig marknad är det viktigt för centralstyrda optikerkedjor att binda sina kunder med abonnemang och vara kostnadseffektiva, synundersökning på distans är ett bra exempel på att kapa kostnader. Om en rikstäckande kedja ska fungera måste det nog vara så. Vi har också en kedja i ryggen nämligen Synologen och med våra ca 120 butiker från Kiruna i norr till Malmö i söder kombinerar vi det lilla företagets fördelar med kedjans fördelar när det gäller struktur, inköpsavtal och kompentensutveckling.  Synologen är lokalt förankrade optiker där styrkan kommer inifrån och inte från kedjan, här finns många riktigt fina optikerbutiker runt om i landet med betydande marknadsandelar, särskilt i medelstora och större städer. Alla är ISO-certifierade och tillsammans är Synologens butiker unika med gemensam värdegrund, vi är lokala och vi är lojala. Råd & Rön presenterar varje år en skamlista som är baserad på antal anmälningar till konsumentverket. På tio i topp (eller botten) finns telecom bolag, energibolag och fordonsrelaterade bolag. Här finns också en välkänd optikerkedja och missnöjet handlar om glasögonabonnemang. Både Dagens Nyheter och Dagens Industri har haft flera artiklar där glasögonabonnemang har granskats och kritiserats men mina sju års arbetslivserfarenhet inom samma kedja är ändå grunden för hur vi arbetar idag men det var 25 år sedan och konceptet fungerar bättre än någonsin. De sista 5 åren har varit våra bästa år i både volym och omsättning men det beror även på vår fantastiska personal. Kundnöjdhet är vår drivkraft och vår strävan är inte att vara billigast eller bli störst, bara en optiker med bästa tänkbara servicegrad som ger vård och råd. När det måste bli bra är du välkommen till oss.

Thomas Björkegren

Mars 2025